Thursday, 12 March 2015

SKINCARE

SERBA SALAH NAK TULIS ARTIKEL NI



TAHUKAH ANDA 97% SKINCARE DIPASARAN MENGANDUNGI CHEMICAL BAHAYA SEPERTI MERKURY & HYDROQUINONE YG MANA BLH MENYEBABKAN JERAGAT DALAM JANGKAMASA PANJANG & DALAM KES SERIUS BOLEH MENYEBABKAN CANCER!!!

Tapi memikirkan tanggungjawab sosial. Aku buat jugaklah sebab aku dah tau baik buruk produk yang mengandungi bahan terlarang dan merbahaya ini.

Kepada anda yang sedang menggunakan produk dari kami iaitu BEE VENOM INTENSIVE ANTI-AGING MOISTURISING CREAM ,moga anda mendapat tahap kesihatan dan kecantikan yang anda harapkan. Yang mana segelintir daripada pengguna krim Bee Venom ini yang mengalami perubahan ke atas kulit muka seperti pertumbuhan jerawat tu jangan risau. Itu cuma kesan pembuangan toksin dan camical yang mendap di dalam kulit anda. Krim ini bertindakbalas dengan membuang dan menyuci kembali kulit anda akibat penggunaan skincare terdahulu yang kami namakan healing process.Itu adalah kesan positif untuk kulit anda dan tindakbalas itu bersifat sementara dan terkawal. 

Dengan itu, dinasihatkan pengguna krim Bee Venom ini menggunakan skincare seperti pencuci, toner, serum dan apa-apa campuran krim yang berBINTIkan apa jenama sekali pun, biarlah bebas dari kandungan terlarang. Kalau tak nanti, krim Bee Venom ni jugak yang dipersalahkan sebab produk baru pakai. Selama ni pakai skincare yang berBIN BINTI macam-macam tak ada apa-apa perubahan pun kat kulit tapi bila pakai krim Bee Venom ni kulit dah pandai buat perangai, kononnya.

Anda kena paham betul-betul macamana krim Bee Venom ini berfungsi dan bertindakbalas. Bahan-bahan aktif utama hanyalah bahan semulajadi seperti Bee Venom, Natural Exotic Oils ( Jojoba, Badam, Biji Macadamia, Madu Manuka, Evening Primrose dan Shea Butter ). Logiknya, krim Bee Venom ini selamat digunakan oleh ibu mengandung, ibu menyusu, kanak-kanak dan di bahagian mata sebagai eye cream. Jadi, adakah ianya mengandungi bahan terlarang yang berbahaya? Tepuk dada tanya minda. 

Bukan senang kerajaan Malaysia membenarkan produk dari luar negara masuk ke sini dengan sewenang-wenangnya bukan? Macam-macam ujian produk ini kena lalui sebelum mendapat kelulusan dari KKM. Oleh itu janngan risau bup BEE VENOM INTENSIVE ANTI-AGING MOISTURISING CREAM ini. Bagi la krim Bee Venom ni bermesra-mesraan dengan kulit anda dulu kan?


Hari ini saya ingin membongkar satu tajuk yang amat-amat penting buat semua pengguna produk kecantikan dan kesihatan…

Semua dari kita ingat dapat kulit yang cantik,bersih,gebu dan licin kan?? Semestinya wanita selalu memilih produk pencerahan atau pemutihan kulit. tidak salah..tetapi harus berhati-hati ya. kerana sesetengah bahan produk ini mempunyai bahan yang merbahaya iaitu hydrokuinon dan merkuri.



SEJARAH MERKURI

Merkuri telah digunakan di dalam krim peluntur dan sabun pada zaman awal 1900. Ia digunakan di dalam kosmetik semata-mata untuk mendapatkan kulit yang cerah dalam jangka masa pendek 

Keracunan merkuri dapat menyebabkan :
a. kerosakan sistem saraf
b. kerosakan ginjal dan paru-paru
c. cacat mental bagi bayi ( ibu yg mengandung )

Pada tahun 2010, kerajaan telah mengharamkan kemasukan 23 jenis produk pemutihan kulit yang mengandungi bahan merkuri.

ANDA PASTI PERNAH MENGGUNAKAN PRODUK KACANTIKAN YANG BOLEH MENGELUPASKAN KULIT…ANTARA BAHAN YANG DI GUNAKAN IALAH MERKURI



KESAN MERKURI PADA KULIT WAJAH

Kulit akan mengelupas, di mana ia menukar warna kulit semakin pudar dan kulit akan bertukar menjadi kelabu.Ia sangat bahaya pada kesihatan. Kerana ingin cantikkan kulit,masalah kesihatan pula yang akan menganggu. 

Tahukah anda,merkuri boleh menyebabkan masalah :
a. perpeluhan luar biasa.
b. dengupan jantung semakin laju.
c. tekanan darah tinggi.
d. mental bayi yang dikandung ibu akan terjejas. Kerana bahan merkuri boleh dipindahkan pada air susu.

KULIT ANDA MEMANG NAMPAK MERAH DAN GEBU DENGAN PRODUK PENGELUPASAN YANG MENGGUNAKAN MERKUIR SEBAGAI BAHAN PELUNTUR..AKAN TETAPI KESAN YANG AMAT-AMAT BAHAYA BAKAL ANDA HADAPI….

Apa Itu HYDROKUINON ACID ?

Iaitu sejenis persediaan bahan kimia yang boleh didapati dalam kosmetik.Penggunaannya akan membunuh sel melanocytes,sejenis sel yang bertindak menghasilkan melanin untuk itu, kulit akan kelihatan cerah dan semakin putih.

TETAPI, ia akan merosakkan kulit jika digunakan dalam jangka masa yang panjang.

KESAN BURUK HYDROKUINON ACID.

Pemakaian produk merbahaya ini akan menghakiskan kulit, justeru cahaya matahari boleh terusan masuk pada kulit benar. (dermis) . Di dalam kulit dermis,terdapat sel melacnoctyes yang menghasilkan warna kulit iaitu melanin. Kulit akan gelap,bertompok-tompok dan jeragat akan tumbuh jika berhenti menggunakan hydrokuinon.

APAKAH SEBABNYA ??

Ini kerana produksi melanin kulit telah terganggu, ia menipiskan melanin yang sepatutnya ada. Kulit putih tak selamanya cerah. Ia akan kembali kepada kulit sebenar seseorang

APAKAH KESAN LAIN BAGI KEGUNAAN HYDROKUINON ?

Ia merupakan bleaching cream dimana akan menjadikan kulit sensitif dan semakin nipis. Apabila berhenti pemakaiannya, kulit akan jadi seperti sedia kala. Oleh itu selalunya pengguna yang telah terjebak memakai hydrokuinon ini, akan tidak dapat berhenti kerana kulit akan mula menjadi kusam, gelap dan pigmentasi akan muncul lebih banyak.


TABITA SKINCARE

Syukur jugaknya aku ni jenis rajin guna khidmat pakcik google. Dan apa yang aku jumpa sangat mengejutkan. Apa lagi, stop terus!

Aku terjumpa dalam forum ini  . 

http://forum.femaledaily.com/showthread.php?1335-Tabita-Skin-Care/page241




TIPS MEMBEDAKAN KRIM MERKURI BAGI PENGGUNA KOSMETIK 
( sorry : bahasa agak keindonesiaan skit, harap faham ... copy paste )

Selain dengan Pemeriksaan LABORATORIUM untuk mengetahui Kadar merkuri didalam suatu Krim. Sebenarnya Krim merkuri mempunyai ciri yang sangat khas.

Ciri-ciri itu sebagai berikut : 

1. Krim Pada umumnya lengket. 
Sebagian lagi ada yang mencampurkan merkuri dengan bedak dingin (bedak jerawat), agar tampak lebih encer.

2. Krim pada umumnya tidak HOMOGEN (tidak menyatu & kasar), bila didiamkan minyak akan terpisah dengan bagian padat. 

3. Bau logam merkuri tercium atau sebagian menggunakan parfum menyengat utk menghilangkan bau logam merkuri tsb. 

4. Warna umumnya sangat mencolok, karena tidak menggunakan bahan pewarna utk kosmetik, umumnya menggunakan bahan pewarna tekstil (cap kupu-kupu warna kuning) … Warna krim putihnya pearly(mengkilat) 

5. Bila diusapkan pada kulit lengan terasa panas dan gatal. 

6. Pada pemakaian awal meyebabkan Iritasi pada kulit dan kemerahan bila terkena sinar matahari. 

7. Warna Putih pada kulit tidak lazim, umumnya pucat 

8. Kulit dapat berubah putih dalam waktu singkat (kurang 1 minggu, tergantung kadar kandungan merkuri, makin tinggi makin lebih cepat memberikan warna putih) 

9. Tidak timbul jerawat sama sekali, hal ini disebabkan lapisan kulit epidermis kita telah rusak, kulit sudah tidak mengandung protein & melanin yang berfungsi utk melindungi radiasi paparan matahar juga sdh tdk berfungsi, sehingga jasad renik ataupun kuman tidak akan menyukai kulit yang telah tercemar merkuri termasuk nyamuk sekalipun. 
Jerawat dalam keadaan normal adalah berfungsi sebagai indikator tingkat kandungan protein di dalam kulit, hal ini juga untuk mengontrol perawatan kulit wajah, bila anda lupa untuk melakukan kebersihan wajah, umumnya jerawat akan timbul, pada merkuri hal ini tidak terjadi lagi, karena struktur protein kulitnya telah berubah & menjadi rusak.

10. Pori-pori tampak mengecil & halus, ini sebenarnya disebabkan lapisan kulit terluar wajah kita telah tipis & tergerus oleh logam merkuri, tampak sepintas terlihat mengecil & halus. Untuk mengujinya anda bisa merasakan dengan mencobanya pada sinar matahari, kulit terasa terbakar, gatal disertai kemerahan, hal ini dikarenakan kulit wajah sdh tidak mendapat perlindungan dari melanin yang berfungsi melindungi wajah kita dari radiasi matahari. Pada produk yang benar, pemakaian siang hari selalu menggunakan pelindung SPF sehingga pada siang hari anda tidak akan merasakan rasa iritasi seperti terakar disertai rasa gatal. 

11. Bila anda telah tercemar merkuri & pemakaian dihentikan, akan timbul jerawat kecil-kecil disertai rasa gatal. 

12. Bila pemakaian dihentikan akan bintik-bintik hitam di bawah kulit sebagian ataupun merata diwajah 

13. Warna Putih pada kulit wajah lama-kelamaan akan berubah menjadi abu-abu lalu selanjutnya kehitaman 

14. untuk lebih lanjutnya dapat menyebabkan kanker kulit, kerusakan jaringan tubuh & menyebabkan kematian. 

15. Dapat menghambat pertumbuhan, menyebabkan cacat & kematian pada JANIN. 

Krim merkuri juga dapat diidentifikasi dari gejala keracunan metabolisme tubuh, dengan gejala sbb : 
1. Pusing,
2. Di orientasi ruang,
3. Mual-mual,
4. Tremor (gemetar),
5. Susah Tidur,
6. Gangguan Penglihatan,
7. Gangguan Emosi,
8. Depresi.
9. Serta Lupa (pikun)

Sumber: public warning - penerangan kesihatan 



Produk kosmetik yang mengandungi hydroquinone dan tretinoin atau salah satu:

Eriesya Spa Beauty Cream
Atika Beauty Renewal Cream
Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya
Ratna Sari Whitening Night Cream
Tia Amelia Krim Jeragat
Chantique Whitening Night Cream
RZAC White Pearl Cream
Nuriz Day and Night Cream
Elite Rias Er Cream
R&Z Whitening Night Cream
Beauty Line Beautitude Multipurpose Cream
Pigmentation Recovery Complex
Zara Rejuvenation Cream
Natasya Krim Herba Gold
De Putih Night Cream

Info Tambahan :

http://www2.bharian.com.my/bharian/articles/Idamnakcantikjadigila/Article

http://duniasaya2001.blogspot.com/2014/04/babies-blink-pinkish-bahaya.html

http://drzubaidi.com/blog/bahan-merkuri-dalam-produk-kosmetik/


Sekiranya ingin tahu cara check produk kosmetik samaada berdaftar atau tidak boleh rujuk entry " Check pendaftaran produk dengan kkm ". 

Adalah disarankan agar kita tidak membeli dan menggunakan produk kosmetik yang telah disenarai mengandungi bahan larangan atau dicampurpalsu.  Ini kerana, penggunaan produk kosmetik yang dicampurpalsu boleh menyebabkan kesan advers yang serius.


Produk-produk yang dimaksudkan seperti dibawah:




Tahun 2013

Bil
Gambar Produk                          
Nama produk                               
No.notifikasi (NOT)
Bahan kimia yang dikesan
1.
Sensual Meiji
 Skin Renewar 
Cream
NOT120204451K
Asid Azelaik
2.
Acrena Pure 
Herbal Papaya 
Soap
NOT100802337K
Tretinoin
3.
White Complex
NOT100801451K
Tretinoin
4.
 Tiada gambar ditemui
SS Pearl Cream
NOT110602263K
Mercury 
5.
 Tiada gambar ditemui
SS Vita C Night 
Repair
NOT110602264K
Mercury
 6.
 
Cellnex 
Anti-Sensitive 
Essence 
Treatment
NOT120905219K
Betamethasone 
7.
 
Natural 99 
Night Cream
NOT120300526K
Mercury  
8.
 
Natural 99
 Day Cream
NOT120300524K
Mercury 
9.
 
SF Beauty 
Night Cream 
(Facial)
NOT120602462K
Mercury  
10.
 
SF Beauty 
Day Cream 
(Facial)
NOT120602461K
Mercury 
11.
 
 Aveana Night 
Revival Cream
 NOT110404581K
 Tretinoin
12.
 

Blemished 
Skin Ampoules

NOT110204305K

Asid Azelaik
13.
 
Golden Horse 
B&W Cream
 - GH902-1
NOT120905460K

Merkuri




Tahun 2012
BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Daily Protecting Cream - Joie et BeauteNOT100778850K /
NOT100602230K
Mercury 
2La Bliss Skin Brightening CreamNOT100200697KTretinoin 
3Sans Dynamic Intensive Light CreamNOT100400422KMercury
4Putih Gebu Sun-Block Collagen Lotion NOT100403485KMercury
5Bio-Clear Intensive Renewal ComplexNOT120503338KTretinoin 
6MS Wellmood Enhancing CreamNOT100602405KTretinoin 
7Renewing CreamNOT100101066KTretinoin 
8E Beaute Total Revitalizer Night CreamNOT100601840KMercury
9MS Wellmood Lightening ComplexNOT100601840K
Mercury
10MULTI CREAMNOT100764415KTretinoin
11DQISTEE NIGHT CREAMNOT100802185KMercury 
12DQISTEE BEAUTY DAY CREAMNOT100802184KMercury 


Tahun 2011
BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Sensual Whitening CreamNOT100751321KMercury 
2Derma-Rx Arbutin-R CreamNOT090601556KTretinoin & Hydroquinone
3DS.1 BLEMISH CONTROL CREAMNOT091201931KAzelaic Acid
4EZEE SUNBLOCK CREAMNOT100601213KMercury
5MONTAGNE JEUNESSE CHOCOLATE MASQUENOT090700043KLead


Tahun 2010
BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1NV Toner Treatment No 1NOT05010130KEHydroquinone & Tretinoin
2NV Toner Treatment No 2NOT05010129KEHydroquinone & Tretinoin
3Zara Rejuvenation CreamNOT04081873KEHydroquinone 
4Beauty Line Beautitude Multi-Purpose CreamNOT081201209KTretinoin
5Pigmentation Recovery ComplexNOT081200745KTretinoin
6De Putih Night CreamNOT05100878KETretinoin
7BML HB LOTIONNOT090701336KTretinoin & Hydroquinone
8Krim Malam ShanaNOT090600820KTretinoin & Hydroquinone
9Natasya Gold Krim HerbaNOT091100971KTretinoin & Hydroquinone
10Biotox Whitening Hydro CreamNOT007061310KDexamethasone
11Yoko Whitening CreamNOT080100330KTretinoin
12Sue Beauty Night Treatment CreamNOT080600138KTretinoin


 Tahun 2009
BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Felisa Gentle Peeling SolutionNOT07080210KETretinoin
2Krim Malam Rahsia RimbaNOT080801112KHydroquinone
3Biocosmet Whitening Essence
Cream
NOT07122920KEHydroquinone
4~H2O+ Waterwhite Brightening
Night Cream
NOT04102838KEHydroquinone
5Magixpress Lightening PlusNOT07121009KEHydroquinone
6A.Vant CreamNOT05022860KETretinoin
7Eriesya Spa Beauty CreamNOT07122412KEHydroquinone
8Natasya Krim HerbaNOT07090337KEHydroquinone & Tretinoin
9Temulawak Whitening Pearl Cream PapayaNOT03090150KETretinoin
10Ratna Sari Whitening Night CreamNOT080700826KTretinoin
11ATIKA BEAUTY Renewal Night CreamNOT04082451KEHydroquinone
12Chantique - Whitening Night CreamNOT04121404KETretinoin


Tahun 2008
BilNama produkNo. notifikasi (NOT)Bahan kimia yang dikesan
1Khazanah White Pembersih
Wajah
NOT05040954KEHydroquinone
2Gloskin Krim Malam & SiangNOT05082557KEHydroquinone
3Reena's Astringen LanjutanNOT05010659KEHydroquinone
4Skin Desires Deep Whitening
Cleansing Milk
NOT07020213KEHydroquinone
5EETYE Whitening CreamNOT06080859KEHydroquinone
6O'Lynn Skin Lightening CreamNOT06110164KETretinoin


Hasil dari gOOgLing ... Semoga membantu

Contact me for details & further info..


☎️ @ wHaTsaPP +6019 2346045 tO orDeR

ReTaiL pRiCe :.
 RM249.10 uNtuK seMeNaNjunG.
 RM259.70 uNtuK saBaH/saRaWaK.

meMbeR pRiCe :.
YuRaN aHLi uTk seuMuR :  RM63.60
 RM201.40 uNtuK seMeNaNjunG.
 RM212.00 uNtuK saBaH/saRaWaK

PROMO PRICE FOR TODAY inc pOstaGe : 
 RM220.00 uNtuK seMeNaNjunG.
 RM230.00 uNtuK saBaH/saRaWaK.
 
* seLaGi stOcK maSiH aDa


P/S : PLS CONTACT ME & ASK FOR ANY OFFER PRICE ( serious buyer only )